- Dit evenement is voorbij.
Inspiratietour
19 maart | 13:00 - 16:15
Op 19 maart organiseert het swv weer een inspiratietour in onze eigen regio!
We mogen trots zijn op wat we ook in onze eigen regio realiseren aan vernieuwingen en initiatieven om inclusief onderwijs vorm te geven. Er zijn veel inspirerende voorbeelden en ontwikkelingen. Combineer een blik op de bloeiende bollenvelden met een bezoek aan 2 locaties waar je kunt horen en zien hoe collega’s bezig zijn met het werken aan inclusiever onderwijs. Van collegiale uitwisseling leer je immers vaak het meest! Er zijn 6 scholen die jullie willen ontvangen om hun verhalen met jullie te delen. Als je je opgeeft, rekenen zij ook op je komst!
Ons tourarrangement
Datum: 19 maart 2024
Tijd: 13.00-16.15 uur
2 locatiebezoeken in 2 rondes: van 13.00-14.15 uur en van 15.00-16.15 uur
Vervoer: naar keuze 2 of 4 wielen, zelf regelen!
Doelgroep: directie, ib-ers, wijkteammedewerkers, onderwijsondersteuners
Per bezoek/locatie max 10 deelnemers; in totaal plek voor maximaal 60 deelnemers. Wie het eerst komt….
Hieronder vind je de locaties die meedoen en kort informatie over wat je er kunt verwachten:
Katwijk
- Prins Willem Alexanderschool: De pedagogische basis en gedrag
Vormgeven aan een stevig pedagogisch fundament in de praktijk. Kees Guijt, adjunct-directeur van de Prins Willem Alexanderschool werkt momenteel 1 dag in de week voor het swv aan het thema “Leren van gedrag”. Hij deelt zijn eerste bevindingen en neemt je mee hoe hij zelf in de praktijk werkt aan de pedagogische basis.
- Leidse Buitenschool ism Sterrenwerk Sassenheim: Terugkeer van speciaal onderwijs naar regulier onderwijs. Hoe doen we dat?
Hoe ziet een traject van het speciaal onderwijs naar regulier onderwijs eruit? Perspectief van ouders, SO en het regulier onderwijs.
- IKC+ Katwijk: Samen opgroeien, samen ontwikkelen
In een nieuw Integraal Kindcentrum bundelen sinds 1 januari 2024 partners uit het onderwijs (Daltonschool Katwijk, De Windvang, Leidse Buitenschool), kinderopvang (Kok) en jeugdhulp (Cardea) hun krachten om een omgeving te creëren waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Zij streven naar een inclusief, flexibel aanbod afgestemd op de behoeften van het kind. Tijdens de inspiratietour wordt ingegaan op het proces van planvorming vooraf; de huidige situatie en de ontwikkelingen die de partners in de toekomst ambiëren.
Noordwijk
- De Noordwijkse school
Sinds 1 ½ jaar vervult de Noordwijkse school een rol in de realisatie van een regionaal aanbod voor geïntegreerd voltijds HB onderwijs voor de groepen 5-6 en 7-8 (HB niveau 3). Integratie is er met het atelieronderwijs in het reguliere programma van De Noordwijkse School, zodat er ook sprake is van inclusie. Op deze locatie kun je horen hoe een passend aanbod voor HB-leerlingen wordt gerealiseerd en sparren over de aansluiting bij het aanbod op niveau 1 en 2 op scholen en in de kernen.
Lisse
- De Tweemaster: Van lerarentekort naar kansen voor een rijk programma
Op openbare daltonschool de Tweemaster organiseren wij het onderwijs samen met groepsleerkrachten en docenten met een expertise. Zo verrijken wij het onderwijsaanbod voor onze leerlingen en zetten wij de leerkracht in hun kracht. Het geven van kwalitatief goed onderwijs in de kernvakken. Benieuwd hoe? Ik leg het graag uit, beantwoord jullie vragen maar bovenal laat het jullie zien aan de hand van beeldmateriaal.
Voorhout
- De Atlasklas: een samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs
Alle scholen in Voorhout, de Leo Kanner Onderwijsgroep en het samenwerkingsverband Duin- en Bollenstreek geven vorm aan een nieuwe samenwerking in de vorm van de Atlasklas die in het schooljaar 2023-204 van start is gegaan in basisschool De Avonturier. Hoe ziet dit er in de praktijk voor leerlingen uit en wat levert het voor hen op? Hoe wordt expertise gedeeld en wat leren de partners van elkaar?