Als professionals in en rond scholen, werken we samen aan de beste ontwikkelingskansen voor kinderen. Hoe organiseren en arrangeren wij het best passende onderwijs, liefst in het eigen dorp van het kind? Hoe zit onze ondersteuningsstructuur in elkaar en met welke routes en afspraken werken wij?
Professionals
Handelingsgericht arrangeren
Handelingsgericht werken helpt je signaleren wat een kind nodig heeft om zich naar vermogen te ontwikkelen. En om je handelen daarop af te stemmen. Ook als extra of speciale ondersteuning nodig is, arrangeren we die – zo nodig met hulp van buiten de school – handelingsgericht. Dit is basis van onze werkwijze in de Duin- en Bollenstreek.
Zorgplicht
Vanaf het moment dat ouders hun kind bij jouw school aanmelden, heb je als basisschool zorgplicht. Dit betekent dat je samen met ouders kijkt wat hun kind nodig heeft, of en hoe je dit kunt bieden en wie of wat daarvoor nodig is. Is jouw school niet de passende plek? Dan kijk je samen met ouders en de routebegeleider van het samenwerkingsverband, waar dit wél mogelijk is.
Ondersteuning
In ons samenwerkingsverband zorgen we er samen voor dat ieder kind zich – liefst in het eigen dorp – goed kan ontwikkelen. Welke ondersteuning bieden we daarvoor en hoe organiseren wij dat?
Alles over de TLV
Als een (tijdelijke) overstap naar het speciaal basisonderwijs (sbo) of speciaal onderwijs (so) het beste is voor een kind, dan is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. Welke stappen zijn daarvoor nodig?
Thuiszitters en verzuim
Ieder kind heeft leerrecht. Daarom doen we er alles aan om te voorkomen dat een kind thuis komt te zitten. Is een kind meer dan vier weken voor de helft van de tijd afwezig? Dan spreken we van een risicoleerling. Belangrijk is dat school dit meldt bij het samenwerkingsverband!
Afspraken:
- elk kwartaal vragen we alle scholen hoe het gaat met risicoleerlingen en thuiszitters
- scholen melden een risicoleerling of thuiszitter (vanaf 4 jaar) bij het samenwerkingsverband – wij moeten de Onderwijsinspectie op de hoogte houden en overleggen ook met het Regionaal Bureau Leerrecht
- een onderwijsspecialist of routebegeleider kan met je meedenken over aanpak en oplossingen om verzuim en/of thuiszitten te voorkomen, dit is beschreven in een plan
- wanneer er sprake van een risicoleerling of thuiszitter blijft school in regie op het onderwijsstuk
Samenwerking in de regio
Als samenwerkingsverband werken we samen met gemeenten in onze regio. Zo stemmen we ons ondersteuningsplan goed af. Ook werken we samen met onder meer leerplicht en natuurlijk ook met jeugdhulp. Dat gebeurt in de buurten en wijken van de kernen. Ook maken we afspraken in de regio over samenwerking.
Op weg naar inclusief onderwijs
Ieder kind hoort bij een basisschool in zijn of haar dorp. Lees hoe we aan dat doel werken in ons online magazine! Hierin vind je de hoofdpunten uit ons ondersteuningsplan 2023-2027: Op weg naar inclusief onderwijs.
Meepraten over passend onderwijs?
Professionals en ouders kunnen meedenken, meepraten en meebeslissen over passend onderwijs. Medezeggenschap is geregeld via de ondersteuningsplanraad (OPR).