Congres (hoog)begaafdheid
13 november 2024

Luister de podcast terug

Het is vandaag 13 november 2024 en ik ben eens niet in de studio, maar afgereisd naar Leiden. Ik ben te gast bij het congres over hoogbegaafdheid georganiseerd door het samenwerkingsverband primair onderwijs Duin- en Bollenstreek. Om mij heen zitten ook enkele collega’s die meeluisteren. In deze aflevering staan jonge kinderen centraal. Ik ga in gesprek over hoe je hoogbegaafdheid bij jonge kinderen kunt herkennen.

Ik praat hierover met:

Maaike van Egmond – Kuivenhoven. Werkt op Integraal Kindcentrum De Duinroos in Katwijk als intern plus leerkracht en HB-specialist. De Duinroos valt onder stichting Prohles en ook daar is Maaike actief rondom hoogbegaafdheid in het samenwerkingsverband.

Lilian Van der Poel- de Schipper. Expert hoogbegaafdheid bij het jonge kind. Lilian is oprichter van XL leren waarin ze leerlingen en leerkrachten ondersteunt en heeft uk IQ in het leven geroepen omdat ze zag dat snelle jonge kinderen behoefte hebben aan peers. Vanuit ukIQ begeleidt ze leerkrachten in groep 1, 2 of 3 met de leerling met een grote ontwikkelingsvoorsprong.

Ga in gesprek met je collega's

Download hier de het ‘happertje’ om in gesprek te gaan met je collega’s over dit onderwerp.

Keuzeworkshops

HB en een andere kijk op het gedrag

Dominique Miedema en Stefanie Roland
AED Leiden

Hoogbegaafde leerlingen kunnen gedrag vertonen dat soms lastig te begrijpen is. Wat als je dit gedrag juist als een talent kunt zien? In onze workshop leer je hoe je met een talentgerichte blik naar deze leerlingen kunt kijken. Dit helpt je om positieve en betekenisvolle gesprekken met hen te voeren.
Wil je ontdekken hoe dit werkt? Schrijf je in en ervaar hoe talentgericht kijken het verschil kan maken!

Doelen, beleid en draagvlak voor het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong

Esther Visser: Organisatie adviseur en coach. Eigenaar Papilio
Jojanneke de Haas: Coach en trainer. Eigenaar Jojanneke de Haas Coaching en Begeleiding.

Daphne Bisschops, deelnemer workshop: In een fantastische setting, namelijk een leeg zwembad, kregen we uitleg over het ’10- stappenplan voor het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong’.  We werden meegenomen in de stappen die doorlopen kunnen worden.

Vervolgens kregen we een lege poster waar we voor onze eigen school in de 10 stappen het beleid konden gaan bedenken. Omdat wij met 3 collega’s van onze school aanwezig waren, konden we gelijk concreet met deze opzet aan de slag gaan. Op school hebben we de acties verder uitgezet en nu hebben we een mooie opzet staan!

Aanbod niveau 1-2-3 en doorgaande lijn

Fanny Cattenstart
1801

In deze workshop bekijken wat er vanuit het ondersteuningsplan gewenst is en wat de noodzaak is voor een doorgaande leerlijn. We gaan praktisch aan de slag met het proces wat de leerling doorloopt en de taken en verantwoordelijkheden in de verschillende zorgniveaus. We werken toe naar wat er nodig is om de doorgaande lijn in praktijk beter vorm te geven en hoe we dit samen kunnen versterkten en kennis niet verloren gaat.

Contact met ouders van begaafde leerlingen

Drs. Vivian Donker-Hilhorst
1801

In deze workshop gaan we de noodzaak na van een goed contact met ouders. In een korte presentatie kijken we wat waardevol geacht wordt in een goede samenwerking met ouders, specifiek ouders van begaafde leerlingen. Ook komen verscheidene (efficiënte) manieren van communiceren aan bod. Tot slot wordt er ook geoefend en gesproken over een goed contact met ouders van begaafde leerlingen.

Tjipcast

Een live podcast over hoogbegaafdheid bij het jonge kind, van Tjip de Jong.

Beluister hier de Tjipcast terug.